Saturday, August 6, 2011

ULASAN BUKU:BIOGRAFI OSAMA LADEN



Beberapa minggu lepas aku sempat membeli beberapa buah buku dari jualan buku di sekolah. Diantaranya adalah "BIOGRAFI OSAMA LADEN".
   
 Antara kandungan buku ini adalah perihal kehidupan osama yanag digelar sebagai pewaris kepimpinan Amirul Mukminin Sayidina Omar al-Khattab, Omar Abdul Aziz, Salehuddin al-Ayubi dan Muhammad al-Fateh...Beiau berjihad bagaikan "singa pada siang hari" dan beribadah serta sujud kepada Allah SWT bagaikan " rahib pada malam hari."

Perkara yang menarik perhatian akau adalah dalam buku ini juga turut menerangkan berkenaan ciri-ciri era pemerintahan Taliban selama 5 tahun ( 1996-2001).Melalui pemerintahanTaliban telah mengetengahkan dan melaksanakan pengharaman beberapa perkara yang dilarang keras antaranya:

a) penjualan arak
b) meminum arak dikhalayak ramai
c) meninggalkan solat
d) bergaul bebas antara lelaki dan perempuan
e) wanita keluar rumah tanpa memakai jilbab
f) berjudi
g) menyabung binatang dengan pertaruhan wang,mengunjungi dan mengendalikan pusat-pusat hiburan.

Perkara-perkara yang tidak mendatangkan manfaat turrut diharamkan mengikut pentafsiran dan penilaian Taliban seperti:
a) menonton televisyen
b) mendengar muzik
c) majlis hiburan
d) melukis
e) mengukir patung
f) mengambil foto benda-benda hidup
g) mencukur janggut atau memotongnya lebih pendek daripada segenggam tangan
h) menyimpan fesyen rambut ala barat.

contoh pemakaian lelaki




Pihak pemerintah Taliban turut membela kedudukan kaum wanita dalam sistem sosial mereka. Kerna sebelum hadiurnya Taliban ke tanah Afghanistan kaum wanita telah diperlakukan seperti golongan hamba, dirogol,diculik,kelahiran bayi-bayi luar nikah dan lebih teruk anak2 kecil juga diliwat...MASYAALLAH!

Bagi Taliban kaum wanita adalah ibarat bunga yang indah serta tidak boleh dicium oleh semua orang. Dan hanya orang yang memiliki bunga itu sahaj yang boleh mencium bunga itu. Tugas wanita adalah sebagai peniup semangat suami untuk berjuang ke jalan ALLAH SWT. Di samping itu wanita membimbing anak-anak untuk menjadi anak-anak yang soleh.

Kaum Wanita Afghan memakai Burqa



Hukum menutup aurat adalah antara wanita di dunia yang mengamalakan pakaian menutup aurat secara menyeluruh mengikut ajaran Islam pada masa pemerintahan Taliban.Mereka memakai pakaina yang dipanggil sebagai Burqa apabila kelur dari rumah. Malah pkaian ini merupakan sejenis pakaian yang menutup seluruh tubuh wanita itu sekaligus melindungi dari menjadi penarik perhatian kaum lelaki.

Dalam buku ini juga ada menyatakan sabda Rasullah SAW iaitu bermaksud:  " Ada empat golongan wanita di dalam neraka iaitu:

1. Wanita yang lancang lidahnya mencerca suaminya apabila suaminya tiada disisinya ataupun suaminya yang tidak memenuhi keperluannya. Sekiranya suaminya hadir maka disakiti suaminya dengan lidahnya.

2. Wanita yang menyusahkan suaminya dengan perkara yang tidak mampu atau tidak upaya untuk disediakan oleh suaminya.

3. Wanita yang tidak menutup dirinya daripada lelaki dan keluar dari rumahnya dengan bersolek iaitu dengan melawa-lawa dan memakai pakaian yang paling dimeh=gahinya.

4. Wanita yang hanya menumpukan perhatian kepada makan,minum dan tidur sahaja dan tiada gemar kepada sembahyang,suruhan Allah dan Rasul dan berkhidmat untuk suaminya.

Dan disebut lagi dalam hadis Rasullah SAW yang bermaksud:

" Antara kaum wanita yang diazab di dalam neraka berbagai-bagai rupa azab ialah perempuan yang digantung dengan rambutnya dan mengelegak otaknya. Ada pun perempuan yang digantung dengan rambut itu ialah kerana ddahulunya ia tidak menutup rambutnya daripada pandangan lelaki ajnabi."

PESANANKU: RENUNG2 KAN LAH...BERSEDIAKAH KAMU SEMUA MENGHADAPI KEADAAN SEPERTI MEREKA....SEDANGKAN DALAM KEADAAN SEKARANG SERBA LONGGAR PERATURANNYA SUKAR UNTUK KITA IKUTI...INIKAN PULA SEKETAT MEREKA...
MAAF BAGI YANG TERASA....GUNAKANLAH LOJIK AKAL UNTUK MEMPERTIMBANGKAN SESUATU....BUKANNYA LOJIK HATI YANG BELUM TAHU BERSIH ITU....



No comments:

Post a Comment